Naturskyddsföreningen: Så här bör Sverige ändra skogspolitiken

Naturskyddsföreningen anser att dagens skogspolitik måste ändras radikalt. Under perioden 19-29 september anordnas Naturskyddsföreningens skogsdagar med massor av aktiviteter i hela landet. Vårt möte den 19 september är ett inslag. Men arbetet för en ändrad skogspolitik pågår förstås inte bara under den här perioden. Det ska pågå året om.

Så här måste skogen skyddas enligt Naturskyddsföreningen:

Den biologiska mångfalden i skogarna utarmas. Ingen hänsyn tas till fynd av fridlysta arter vid avverkning. Anslag för skötsel av skyddad natur har sänkts. Och enligt vår undersökning inför årets EU-val vill bara tre av åtta svenska partier garantera ett skydd för kvarvarande ur- och naturskogar.

Nästan 70 procent av Sveriges landyta är skogsmark. Men där ingår även kalhyggen och skogsplanteringar under uppväxt. Uppskattningsvis 32 000 fotbollsplaner av biologiskt viktig skog avverkas i Sverige varje år. Variationsrika skogar är avgörande för den biologiska mångfalden. De spelar också en viktig roll i klimatarbetet. Vid kalavverkning läcker marken växthusgaser under flera år, och skogens kolförråd minskar. Genom att ställa om till naturnära skötsel kan skogens roll i klimatarbetet stärkas.

Det är inte för sent att ställa om. Beslutet i EU att anta naturrestaureringslagen, trots Sveriges nej, är ett steg i rätt riktning. Att Mark- och miljödomstolen gav Naturskyddsföreningen rätt om att miljöbalken inte följs vid avverkningar är ett annat. (Naturrestaureringslagen innebär att skadad natur ska återställas i alla medlemsstater. Målet gäller många olika naturtyper och arter i havet, på land och i sötvatten.)

Naturskyddsföreningen fortsätter att arbeta för:

• Att 30 procent av skogen ges ett långsiktigt och kvalitetssäkrat skydd.
  • Att regeringen skapar förutsättningar för en hållbar omställning till ett naturnära skogsbruk.