Välbesökt möte om Flens miljöpolitik

Åke Karlsson (c) och Jonas Thyrén (s) informerade och samtalade om kommunens klimat- och miljöarbete vid Naturskyddsföreningens välbesökta möte.

Programmet Ett hållbart Flen 2030 ligger fast och ska vara det övergripande dokumentet i kommunens miljöarbete. Men det mål om utsläppsminskningar till 2030 som finns i programmet kommer inte att uppnås. Det sade Åke Karlsson (c) och Jonas Thyrén (s) vid det välbesökta möte om Flens miljöpolitik som Naturskyddsföreningen anordnade den 12 mars. De är ordförande respektive vice ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.

Åke Karlsson och Jonas Thyrén förklarade att det inte är praktiskt möjligt att nå det uppsatta målet. Kritik framfördes vid mötet mot den bedömningen. Naturskyddsföreningen Flen har i sitt yttrande över förslaget till energi- och klimatplan för 2024-2030 skrivit att vi har förståelse för att det kan vara svårt att uppnå målet. Mycket hänger på vad EU och regeringen gör. Men vi anser att kommunen ska hålla kvar vid målen.

Några av de ämnen som togs upp av mötesdeltagarna:

• Mycket av miljöpolitiken bygger på vad som sker på riksnivå eller i t ex EU. Men det finns goda exempel på vad enskilda kommuner kan göra för klimatet och miljön. Här finns det möjligheter att lära av varandra.
  • Kommunen är bara en liten del i miljö- och klimatarbetet. Viktiga är också t ex företag, intresseorganisationer som Naturskyddsföreningen och de bygderåd som finns på olika orter i kommunen.
  • Det behövs fler cykelbanor men ofta krävs samverkan med Trafikverket.
  • En kringfartsled planeras men ligger kanske tio år framåt i tiden.
  • Våtmarker ska skapas. Området vid Lida är ett förslag.
  • Regeringen planerar att luckra upp strandskyddet. Flens kommun har inte förberett sig för det utan avvaktar tills det kommer ett beslut. Åke Karlsson och Jonas Thyrén påpekade att den nuvarande lagen är svårtolkad. De framhöll att kommunen beaktar de risker för översvämning som kan öka när klimatet förändras.
  • Biologisk mångfald är viktigt men de efterlyste tydligare riktlinjer efter de beslut EU har tagit.
  • När det gäller ekologiskt jordbruk framhöll en av mötesdeltagarna att också konsumenterna har ett stort ansvar att verkligen köpa ekologiskt.

Åke Karlsson och Jonas Thyrén uttryckte sin uppskattning att mötet hade anordnats. Det är värdefullt för deras arbete att på det här sättet komma ut och samtala och diskutera. Naturskyddsföreningen Flen kommer naturligtvis att följa och försöka påverka kommunens klimat- och miljöarbete.

Regeringens planer att luckra upp strandskyddet var en av de frågor som togs upp på mötet. Naturskyddsföreningen är starkt kritisk mot planerna.