Utflykt till Hammartorpsmossen

Naturskyddsföreningen Flen anordnade på Kristi himmelsfärds dag den 18 maj en utflykt till Hammartorpsmossen.
Utflykten ingick i föreningens studiecirkel om det nu högaktuella ämnet biologisk mångfald. Att stärka den biologiska mångfalden är en viktig del av klimatarbetet. Biologisk mångfald spelar en avgörande roll för det som är grundläggande för oss människor, till exempel pollinering för vår matförsörjning och rening av luft och vatten. Att återställa våtmarker som sker i Hammartorpsmossen är ett konkret exempel på vad man kan göra på lokal nivå. Men vid utflykten konstaterade vi att kommunen bör kunna vidta ytterligare åtgärder i Hammartorpsmossen. Föreningen kommer därför att kontakta kommunen om detta.

Hammartorpsmossen är också ett fint område att vandra i för naturupplevelser med en rundslinga på 1,3 km. Man kan i området hitta bland annat tranbär.

Naturskyddsföreningen Flen kommer att anordna fler utflykter i studiecirkeln på temat biologisk mångfald. Håll utkik efter information på hemsidan. Det går förstås bra att delta även om man inte har deltagit vid de tidigare tillfällena.