Snart ska fisken kunna vandra i Nyköpingsån

Nu pågår förberedelserna för att ta bort alla kraftverk utom ett i Nyköpingsån. Därmed blir det åter fritt för lax, öring, ål och andra fiskarter att vandra upp och ned i ån. Om detta viktiga och intressanta projekt informerade kommunekolog Stefan Andersson vid föreningens utflykt till Nyköping den 20 april.

När kraftverken anlades för hundra år sedan  tänkte man framför allt på att få el till bland annat de många industrier som fanns i Nyköping. Att det samtidigt blev negativa konsekvenser för fisken glömde man bort. Alltså ett av många exempel på vad som kan bli resultatet när människan exploaterar naturen. Men nu ska arbetet inledas runtom i landet att återställa vattenlederna och ta bort vandringshinder. Det finns omkring 1500 kraftverk i Sverige som kan komma att omfattas av åtgärder. Kraftverken har idag liten betydelse för elförsörjningen, i Nyköpingsån produceras för 600 hushåll. Men Stefan Andersson framhöll att det sannolikt kommer att bli många synpunkter på hur landets kraftverk ska hanteras, både från dem som vill ha dem kvar för elförsörjning och även ser dem som en del av vårt industri- och kulturarv. I Nyköpingsån ser förändringen ut att kunna genomföras. Ett kraftverk ska bli kvar, Hargs kraftverk. Men det ska förses med en öppen led för den vandrande fisken.

Så det kommer att bli klart bättre förhållanden i Nyköpingsån för bland annat laxen, öringen och förhoppningsvis också ålen. Enligt Stefan Andersson har ålen historiskt sett varit viktig här. Men arten har det svårt. Ja, frågan är om ålen så småningom kommer att ingå i den tyvärr ökande gruppen av utrotade arter. Det som nu ska ske i Nyköpingsån kan bli ett litet bidrag till att vända utvecklingen för ålen.