Rolf Olsson fick Silverfalken för sitt naturengagemang

Vid årsmötet den 28 april i länsförbundet för Naturskyddsföreningen Sörmland belönades vår medlem Rolf Olsson med Silverfalken för sitt stora och mångåriga engagemang för natur och miljö i Sörmland. Rolf är en mycket kunnig botanist både vad gäller blommor, lavar och mossor. Han deltog aktivt i arbetet att sammanställa storverket Sörmlands flora. Rolf är också generös att dela med sig av sina stora kunskaper. Han har guidat många deltagare vid utflykter som Naturskyddsföreningen Flen har anordnat. Med stor kunskap och på ett pedagogiskt sätt har han förmågan att öka vårt kunnande om växter. Han gör det på ett trivsamt sätt som gör att också den som inte har så stora kunskaper kan känna sig välkommen.

Vi talar idag mycket om hur viktigt det är med biologisk mångfald. En utflykt med Rolf gör att begreppet biologisk mångfald blir lättbegripligt. Naturskyddsföreningen Flen har startat ett arbete för att skapa blommande vägkanter. Det känns tryggt att ha Rolfs stöd i det arbetet.

Under de år han bedrev jordbruk var han tidigt medveten om vikten av biologisk mångfald. Det var viktigt för honom att använda metoder som gynnade örter och insekter.

Naturskyddsföreningen Flen gratulerar Rolf till den välförtjänta utmärkelsen Silverfalken. Vi gläds åt att ha honom som medlem och att vi får använda oss av hans stora kunskaper.