Miljövänliga veckan 2017

Miniutställning på biblioteket i Flen

—————————————————————————————————-

Årets Tema – ekologisk mat

Vi fortsätter det här verksamhetsårets tema som är mat. Försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat så mycket att det kan vara svårt att få tag på vissa varor. Inte för att det produceras så lite av dem utan för att det köps så mycket av dem. Vissa butiker tar bara in ekologiska bananer. Det finns möjlighet att beställa ekologiska matkassar och att prenumerera på lådor med ekologiska grönsaker. En utveckling som för några år sedan några få ”nördar” drömde om men ingen egentligen trodde på.

Nu gäller det att vi alla hjälps åt med att fortsätta köpa och efterfråga ännu fler ekologiska produkter. Tycker du det är knepigt att hålla reda på vad som är ekologiskt eller har svårt att mäkta med att vissa varor faktiskt är dyrare än konventionella? Välj ut några få varor och håll dig konsekvent till att köpa dem ekologiska. Kaffe, te, kakao och bananer är riktiga miljöbusar som ställer till stort elände för personerna som odlar produkterna. Havregryn och potatis är förhållandevis billiga och särskilt potatis är en miljöbelastande gröda.

Värna Vårda Visa

Förra verksamhetsårets tema var naturreservaten i kommunen. Länsstyrelsen har haft ett projekt som de kallar för Värna Vårda Visa.

Det har bland annat gått ut på att uppdatera skötselplanerna för naturreservaten så att syftet med respektive reservat kan uppfyllas och att göra dem tillgängliga för allmänheten.

Vi har gått igenom de flesta äldre reservaten i kommunen både när det gäller syfte och skötselplaner och på plats. Det vi har kommit fram till har sammanställts i en rapport som vi ska lämna över till Hans Sandberg på länsstyrelsen.

Det kommer vi att göra den 25 mars . Välkommen att höra hur Hans ser på våra synpunkter.

Nästa verksamhetsår???

Vad ska vi göra nästa verksamhetsår? Kom på årsmötet och lämna ditt förslag!