Utflykt till Dagnäsön

De vilda blommornas dag

Söndagen den 18 juni var det De vilda blommornas dag. Den arrangeras sedan över 20 år på många platser i hela Norden. Huvudarrangör i Sverige är Svenska Botaniska Föreningen, som beskriver syftet med dagen så här:
”Bjuda in människor till vandringar i blommornas värld, så att vi tillsammans kan uppleva, njuta och bekanta oss med den mångfald av vilda växter som finns i vår närhet. På så vis kan vi skapa ett större intresse för vår flora och lyfta fram botaniken.”

Sårläka

Naturskyddsföreningen Flen deltar i arrangemanget och hade den här gången valt att besöka Dagnäsön. Det är ett mycket fint naturreservat i ett gammalt kulturlandskap med omväxlande natur. Över 400 arter har noterats i området som ligger i Nyköpings kommun vid Båvens sydöstra del. Det gör Dagnäsön till ett av Sörmlands artrikaste områden och med många mindre vanliga arter.

Med bil tar man sig till Dagnäsön på väg 223 Nyköping-Mariefred, avfart Sofielund. Det finns alltså inga allmänna kommunikationer dit.