Möte med klimatbonde

År 2022 blev Eva och Tomas von Heideken på gården Fräkentorp utanför Malmköping Årets klimatbonde. Den 17 oktober kom Eva till Naturskyddsföreningen och berättade om hur de arbetar på Fräkentorp.

Eva von Heideken berättade om hur man arbetar på gården Fräkentorp när hon besökte Naturskyddsföreningen den 17 oktober.

I motiveringen till utnämningen står bland annat: ” Fräkentorp är en ekologisk och regenerativ gård med höga kretsloppsambitioner. Eva och Tomas är innovativa och vågar pröva mycket nytt. Gården har en förnybar energianvändning till 99 procent. Djuren, ca 60 mjölkkor, betar vackra naturbetesmarker och strandängar. Nötkreaturen främjar därför biologisk mångfald och hjälper till i arbetet med att ständigt förbättra jordhälsan.”

Ett regenerativt jordbruk har blivit nyckeln till en omställning av dagens på många sätt icke hållbara jordbruk. I det ingår bland annat mindre användning av vatten, att förhindra avskogning, stoppa utarmning av jorden och att gynna biologisk mångfald. Fräkentorps mjölkkor har en viktig roll i det här arbetet. Eva förklarade att de anser sig ha lagom många kor. Ett skäl är att stora djurbesättningar ökar smittorisken.

En utredning har föreslagit att lagen från 1988 om beteskrav för mjölkkor i i lösdrift ska avskaffas. Sverige är det enda land i världen som har en sådan lag. För att stärka svenska mjölkbönders konkurrenskraft föreslår utredningen att de själva ska få bestämma när och om deras kor ska vistas på bete. Förslaget har fått mycket kritik. Eva  påpekade att lagkravet innebär en stor nackdel för svenska mjölkbönder. Enligt EU:s lagstiftning är det inte tillåtet med ersättning till svenska bönder eftersom det är ett lagkrav att ha djuren på bete. Det minskar konkurrenskraften.

Alltså ekonomi. Juryn motiverade som sagt sitt val av Eva och Tomas till Årets klimatbonde bland annat med att de är innovativa och vågar pröva nytt. Men Eva framhöll att det är tufft att vara bonde. Det som tynger är inte minst allt pappersarbete och all byråkrati. Kunskaperna inom den centrala byråkratin är dåliga. Utbildningen måste förbättras. Hur ska generationsväxlingen klaras och hur ska unga människor kunna starta ett lantbruk? Eva befarade att Sverige så småningom hamnar i ett läge där det bara finns plats för mycket stora gårdar.

Vad har hon för önskemål? Hon pekar på det nämnda – myndigheters inblandning, pappersarbetet och byråkratin.

• Om jag får önska något så är det: Utgå från oss som är verksamma inom näringen!