Vårprogram 2020

Program våren 2020

Behöver du hjälp med skjuts till någon av aktiviteterna? Kontakta den som ger information om aktiviteten så ordnar vi det. Vi försöker samåka och använda så få bilar som möjligt.

Passagerare betalar 8 kr/mil till chauffören.

Ta gärna med fika- eller matlåda till aktiviteterna om inget annat anges.

Lördag 22 februari tar naturfotograf Hans Ring oss med på utterexkursion. Vi hoppas kunna se uttrar som kan visa sig denna tid när de söker en partner. Kan vara bra att ha stövlar.

Samling vid Restaurang Loftet Flen kl. 10.00 för samåkning.

Kontaktperson Anita Jansson 073-943 72 50.

Torsdag 5 mars kl. 18-20

Naturskyddsföreningen i Flen startar en studiecirkel om klimat. Vi lär oss mer om hur klimatet påverkar oss och jorden. Vi diskuterar vad vi kan göra för att minska påverkan på klimatet. Vi träffas fem gånger med start torsdagen den 5 mars kl. 18-20 på Studiefrämjandet Flen, Götgatan 4. Tid för kommande träffar bestämmer vi gemensamt. Cirkelledare Hans Wrådhe, kostnad 90 kr.

Anmälan via Studiefrämjandet eller Hans Wrådhe, hans.wradhe@gmail.com eller 070-990 27 50 senast 27 februari.

Årsmöte torsdag 12 mars kl 18.30 (obs! tiden) för medlemmar.

Efter mötet kl 19.15 öppet för alla, berättar Hans Ring, naturfotograf, om uttrar som finns bl.a. i Flens vattendrag och visar bilder.

Plats: Studiefrämjandet Götgatan 4 Flen.

Kontaktperson Roger Läth 070-546 30 16.

Torsdag 16 april kl. 13.30 (OBS tiden) gör vi studiebesök på Flens återvinningscentral Frutorp för att lära mer om deras viktiga verksamhet. Tillfälle att ställa frågor, komma med förslag och önskemål.

Samling vid Amazonplan kl. 13.00. Det går också bra att åka direkt till återvinningscentralen. Fråga personalen om lämplig parkeringsplats.

Kontaktperson: Roger Läth, tel. 070-546 3016

Söndag 26 april

En förmiddag om Biologisk mångfald.

Vi träffas vid Trädgår´n Flen, Kyrkvägen 8, kl. 10.00 där Fredrik tar emot oss, Björn Rösch och Patrick Björck guidar oss vidare. Information och tips om växter som gynnar den biologiska mångfalden där bin, humlor och andra insekter är viktiga.

Kontaktperson Björn Rösch 070-593 09 93

Gammaldags Malmköpings Marknad lördag 30 maj

På plats finns föreningen med vårt marknadsstånd. Välkommen och ta del av information om bl.a. natur, fåglar, klimatet samt återanvända och återvinna.

Naturnatten fredag 5 juni, kvällen ägnar vi åt bäverexkursion, se och höra fladdermöss mm vid vattendrag runt Sparreholm. Kan vara bra att ha stövlar. Kanske vi kan grilla vid någon fin plats.

Samåkning från kiosken Sparreholm kl. 19.00

Kontaktperson Eva Johansson 072-236 22 43.

Vilda blommors dag söndag 14 juni med Rolf Olsson, som visar oss vad som växer i Weckla hage Vadsbro. En speciell plats i landskapet med många olika växter, där finns bl.a olika orkidéer.

Eftersom vi inte ska umgås så nära uppmanas alla
som vill delta att åka egna bilar.

Rolf Olsson, som ska guida oss och berätta om växter vid Weckla, inväntar
vid Amazonplan Flen kl. 9:30 och visar vägen.

En person kommer att invänta i Vadsbro
vid f.d. butiken-järnvägsstationen kl 9:50.

Kontaktperson Rolf Olsson 070-265 40 08.

Ängens dag lördag 1 augusti vid Weckla hage, Vadsbro.

Slåtterdags efter utblomningen, samling vid hagen kl. 10.00.

Tag gärna med räfsa och lie, finns även att låna.

Information och anmälan: Christer Boethius 070-543 77 34

Se även löpande information på:

och http://flen.naturskyddsforeningen.se