Viktigt arbete i Flens kommun: Bättre kvalitet på vattnet

Planen, eller vattentjänstplanen som är det officiella namnet, ska tas fram i samarbete med Katrineholm och Vingåker samt Sörmland Vatten och Avfall. Vill du veta mera finns information på Flens kommuns hemsida. Naturskyddsföreningen kommer att fortsätta bevaka denna för oss alla så viktiga fråga. Det handlar om vårt dricksvatten, om vår mat, biologisk mångfald, bad och friluftsliv.

Här är det yttrande Naturskyddsföreningen lämnat om kommunens förslag till vattentjänstplan.

Synpunkter på Flens kommuns förslag till vattentjänstplan

Naturskyddsföreningen i Flen har tagit del av kommunens förslag till vattentjänstplan. Vi ser att förslaget i stora delar ser ut att vara väl genomarbetat. Vi har dock några frågor som vi tycker är viktiga att föra fram och att beakta i planarbetet.

Hållbarhetsprogrammet

Flens hållbarhetsprogram är enligt kommunfullmäktiges beslut överordnat alla andra planer och program i kommunen. Det bör tydligare framgå att även vattentjänstplanen är ett instrument för att nå målen i hållbarhetsprogrammet. Vi vill även påpeka att hållbarhetsprogrammets mål nr 15 Ekosystem och biologisk mångfald är viktigt i detta sammanhang och bör finnas med i avsnitt 1.4.3.

Framtida klimatförändringar

Som planen anger behövs förberedande insatser för att minska risken för översvämning vid skyfall. Den risken kan väntas öka när klimatet förändras och hur fort de klimatförändringarna sker kan ingen säga med säkerhet. Vi ser inte att planen tydligt tagit höjd för framtida skyfallsrisker.

Bevara strandskyddet

Strandskyddet är viktigt för den biologiska mångfalden och för att upprätthålla allemansrätten. Strandskyddet bidrar också till att vi står bättre rustade för ett framtida mer extremt väder. Flera statliga utredningar har lämnat förslag som kan göra att strandskyddet försämras eller ger kommunerna större möjligheter att göra undantag från strandskyddsbestämmelserna. Men det betyder ju inte att kommunerna behöver göra det. Vi förutsätter att Flens kommun också i fortsättningen kommer att slå vakt om strandskyddet, alldeles oavsett vilka möjligheter som beslut i riksdagen ger kommunerna att tänja på skyddet.

Tillståndet i kommunens sjöar viktigt

Planen på en sjöledning från Fejbol/Lövåsen är troligen en bra åtgärd men enligt den analys som har gjorts finns risk för ”betydande miljöpåverkan”. Eftersom en sådan åtgärd berör både Båven, som ju har riksintresse, och även Sparreholms ekhagar, ser vi att det är oerhört viktigt med en noggrann miljökonsekvensbeskrivning, inklusive inventeringar av naturvärden i samband med projektering. Vi bedömer att det krävs åtgärder för att förbättra vattentillståndet i sjöarna Eklången, Skundern och Yngaren. Vi kan inte hitta några sådana i den här planen, eller i någon annan kommunal plan. Vi anser att frågan åtminstone adresseras i den här planen.