Utflykt till Stenhammar med sfi-elever

Ett 15-tal elever som läser svenska för invandrare (sfi) lämnade några timmar lektionssalen den 21 maj och gick ut i den ljuvliga och blomrika naturen vid Stenhammar tillsammans med lärare och fyra medlemmar i Naturskyddsföreningen. Under vandringen fick eleverna lära sig namnen på träd och blommor. Bland andra maskros, smultron, humleblomster, smörblomma och rönn En del namn är förstås lite märkliga inte bara för dem som hör dem för första gången. Varför heter till exempel den så vanliga maskrosen just så?

Vitalina och Liia från Ukraina var två av deltagarna i utflykten till Stenhammar.

Nedanför slottet blev det fikarast innan gruppen återvände till skolan. Vi i Naturskyddsföreningen ser mycket positivt på att på det här sättet kunna ge människor som kanske inte är så vana att vistas i naturen chansen att upptäcka en ny värld och få kunskaper, rekreation och skönhetsupplevelser. Och naturen är en perfekt mötesplats för gemensamma upplevelser.

Nedanför slottet samlades gruppen för fikarast.