Välbesökt möte i Flen om framtidens skogsbruk

Hur ska framtidens skogsbruk utformas? Det var temat för det välbesökta möte Naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet anordnade i Flen den 19 september. Föredragshållare och publiken belyste frågan från olika utgångspunkter och utan att vara eniga. Det verkade dock vara en allmän uppfattning att det krävs en omställning av dagens skogsbruk. Hans Wrådhe, som ledde mötet, sammanfattade: ”Sträck ut handen till varandra även om vi har olika perspektiv. Naturskyddsföreningen släpper inte de här frågorna. Vi vill inte stoppa skogsavverkningarna. Men vi ska ha levande skogar.”

David Johansson från Naturskyddsföreningen i Värmland och Närke och verksam i ”Skydda skogen” gav en dyster bild. Det största hotet mot den biologiska mångfalden och det som ger mest utsläpp av växthusgaser är skogsbruket. I Sörmland avverkas varje år en lika stor yta som Eskilstuna stad. Det mesta blir kalhyggen. Det finns väldigt lite gammal skog kvar.

Kyrkans skötsel har blivit aktuell bland annat genom den avverkning som planeras i Hälleforsnäs och som har engagerat både Naturskyddsföreningen och allmänheten. Jimmy Åkerfeldt från Strängnäs stift kommenterade inte just detta. Han medgav att allt inte är bra i kyrkans skogsbruk men påpekade samtidigt att kyrkan har vad han kallade ”förvaltningsansvar” av sina skogar. David Johansson ansåg att man måste kunna ställa högre krav på kyrkan än på andra i branschen. Jimmy Åkerfeldt tog som exempel på nytänkande ett område utanför Eskilstuna som har avsatts för att pröva nya metoder. Det har skett efter förslag från Naturskyddsföreningen Sörmland. Kyrkan lägger i slutet av september fram en utredning om  hur skogsbruket ska bedrivas.

Naturskyddsföreningen vill ha samråd och dialog om skogsbruket. Men det blev tydligt under mötet att stiftet inte vill ha någon dialog. Lennart Ekström från Mellanskog var inne på samma linje. Han gav en annan beskrivning av dagens skogsbruk än Naturskyddsföreningen. Vi får alltmer skog i Sverige och dessutom gammal skog. Andelen lövträd ökar. Trä används som råvara på nya områden, bland annat vid produktion av kläder. Det finns ett nytänkande. Ett projekt i Flenstrakten är ett exempel.

Stefan Gustafsson från LRF i Sörmland sade att det kommer att bli ett annat skogsbruk med mer blandskog. Men det måste få ta tid. Omställningen måste grundas på frivillighet för skogsägarna.

Anders Tivell, skogsägare i Tiveden-trakten, beskrev sitt alternativa skogsbruk. När han ärvde skog 1970 valde han en inriktning på klimatanpassning, biologisk mångfald och försiktig avverkning. Han visade i siffror att den här skonsamma metoden också ger bra ekonomi. Och ytterligare en fördel med det hållbara skogsbruket är att skogen blir trevligare att vistas i.

David Johansson framhöll att de skogsägare som bevarat skog eller dragit ut på avverkningar så att skogen blivit mer ekologiskt värdefull måste få bättre ersättning. LRF och Naturskyddsföreningen bör samarbeta för att kräva att staten inför en sådan ersättning.