Vi minns Tage Wahlberg

Tage Wahlberg från Malmköping har gått bort, 84 år gammal. Tage är välkänd för många natur- och framför allt fågelintresserade.
Han hade enorma kunskaper om fåglar och titeln på den bok där han samlat sitt vetande var ”Kunskapen om fåglar”.
Den innehåller det mesta man behöver veta om fåglar och deras miljö. Här finns fakta och personliga beskrivningar. Man känner vid läsningen att här skriver en person som vet vad han talar om. Som har varit på plats och verkligen lärt känna fåglarna och deras miljö. År 2014 gav han tillsammans med Raoul Karlsson ut en utökad och omarbetad upplaga av boken, ”Våra fåglars bon och ägg”.

Vi är många som har haft förmånen att vara ute med Tage och fått lära mera om fåglar och natur. Det var alltid lärorikt och mycket trivsamt med plats inte bara för fåglar utan också för skratt och skämt.

Han har varit aktiv i Naturskyddsföreningen Flen bland annat som styrelseledamot. Tage var en duktig konstnär med främst naturmotiv. Många av hans fina fågelmålningar kan man njuta av i ”Kunskapen om fåglar”. Han samarbetade med den kände naturfotografen Jan Lindblad som hade stor nytta av Tages kunskaper.

Tage var förstås uppmärksam på de hot som till exempel hänsynslös skogsavverkning innebär för fågellivet. Låt oss avslutningsvis citera vad han skriver om detta i inledningen av ”Våra fåglars bon och ägg”:

”Fåglarnas numerär har successivt minskat under de senaste 30-40 åren och orsaken råder det delade meningar om. En bidragande faktor för vissa arter är utan tvivel skogsmaskinernas framfart. Dessa maskiner arbetar dygnet runt hela året och tillåts alltså kalhugga ett helt skogsområde under pågående häckning så att ungar och ägg bokstavligen yr omkring och detta sker helt lagligt.

Man undrar varför det är så tyst från naturorganisationerna om detta? Borde det inte ligga i deras intresse att stoppa sådana förödelser?”

Tage avslutar:

”Nog vore det väl själva fan om inte naturorganisationerna skulle kunna påverka lagstiftarna att införa tillträdesförbud även för skogsmaskiner under häckningstid, låt oss säga april-augusti, precis som det är för vanligt folk, som egentligen inte gör nämnvärd skada.”

Vi i Naturskyddsföreningen Flen minns Tage med värme. Vi saknar honom mycket och vill arbeta i hans anda.

Ekuriren 26 juni 2020