Program vår och sommar 2023

PROGRAM VÅR/SOMMAR 2023

Hjort från Follökna vilthägn

Välkommen att delta i Naturskyddsföreningen Flens vår- och sommaraktiviteter.

Program/Aktiviteter

Sker någon förändring uppdateras hemsidan och Facebook.

Vill du ha samåkning? Kontakta då den kontaktperson som anges vid varje programpunkt så försöker vi ordna det. Vid samåkning betalar medresenär 10 kr/mil.

KALLELSE till Årsmöte

Tid: Torsdag 16 mars kl. 19.00

Plats: Studiefrämjandet Flen Götgatan 4, årsmöteshandlingar kommer finnas på plats.

I vårt vårprogram kommer vi ha temat Biologisk mångfald i aktiviteterna.

Efter årsmötet kommer Eva Johansson att prata om Biologisk mångfald, vad målen innehåller på en nationell nivå och vad det kan innebära lokalt i Flen.

Ev. kommer någon från Flens kommun och pratar om hur de jobbar för detta.

Studiecirkel Biologisk mångfald, torsdag 20 april kl. 19.00

Eva Johansson startar upp en studiecirkel om Biologisk mångfald.

Upptaktsträffen är inomhus på Studiefrämjandet i Flen Götgatan 4. Alla andra tillfällen görs besök i naturen och ställen som vi kommer överens om vartefter. Vi träffas minst tre gånger.

Vi kommer att prata om/besöka skog, växter, insjö, hav mm.

Ta med eget fika.

Kontaktperson Eva Johansson 072-236 22 43

Gammaldags Malmköpings Marknad lördag 27 maj

Föreningen deltar som vanligt på den trevliga marknaden. Välkommen till vårt marknadsstånd för information och samtal om klimatarbetet i kommunen, biologisk mångfald, skydd av värdefull natur, ekologisk mat, återvinning och andra viktiga miljöfrågor. Försäljning av bland annat intressanta naturböcker.

Naturnatten måndag 5 juni kl. 18.00

Eva Johansson håller i denna aktivitet.

Vi utgår från Blacksta-Kulsta Skattegård. Därifrån vandrar vi ner till en gammal väg som inte används av bilar längre, där växer det otroligt mycket olika blommor i alla färger.

Vi går vidare ner till Örbäcken ett vattendrag som rinner vidare till Vadsbrosjön.

Samling vid Amazonplan kl. 17.30 för samåkning, vidare ner till Vadsbro samhälle för att möta upp Eva. Ta med matsäck för ev. grillning.

Kontaktperson Eva Johansson 072-236 22 43

Utflykt till Follökna lördag 10 juni kl 10.00

Vi besöker Follökna vilthägn som Kristian Uggla startat upp.

Kristian är med och berättar samt visar oss runt. Vi kan få se dov/kronhjort, rådjur, mufflonfår och visenter.

Har vi tur kan vi få se deras nyfödda ungar.

Om tiden tillåter åker vi ner till Follökna naturreservat vid Lagnö/Nedingen

Ta gärna med fika.

Samling vid Ingo-macken Malmköping kl. 9.30 för samåkning.

Kontaktperson Jan-Olof Björk 070-249 59 50 ring eller sms: a.

Vilda blommors dag vid Dagnäsön söndag 18 juni

Vår klippa Rolf Olsson guidar oss, berättar om växterna och miljön där.

Samling vid Bilsbro Sparreholm kl. 9.30 för samåkning, därefter vidare mot Björnlunda.

Kontaktperson Björn Rösch 070-593 09 93

Välkomna med synpunkter och önskemål på aktiviteter mm.

Alla som vill vara aktiva och behjälpliga vid olika arrangemang och aktiviteter är välkomna att höra av sig till någon i styrelsen.

Det är nödvändigt att vi blir fler aktiva i Naturskyddsföreningen Flen!

—————————————————————————————————————————————-

Natur och biologisk mångfald

¤ Fungerande ekosystem och biologisk mångfald är en förutsättning för allt liv på jorden. Flens kommun arbetar för att bidra till ökad biologisk mångfald genom vår samhällsplanering, skogs- och parkförvaltning och genom att värna om den tätortsnära naturen.

¤ Kommunen har lagt fast ett ambitiöst miljö- och klimatprogram, Ett hållbart Flen 2030. Föreningen kommer att bevaka att kommunen verkligen vägleds av programmet i sitt miljö- och klimatarbete. Läs mer om Ett hållbart Flen 2030 på kommunens hemsida.

Vad vill Du att föreningen ska jobba med? Har du tankar om styrelsen? Vill du vara med i styrelsearbetet?

Kontakta gärna någon i valberedningen om du vill prata mer om någon av frågorna:

Hans Wrådhe                              Eva Johansson                     Kristina Dafgård

070-990 27 50                            072-236 22 43                      073-385 24 67

Våra aktiviteter anordnas i samarbete med Studiefrämjandet.

Har du idéer om någon aktivitet, kanske en studiecirkel eller kurs kan det ordnas på ett enkelt sätt genom den service vi får från Studiefrämjandet, Maria Lindqvist tel. 0150-51064