Program hösten 2020

Behöver du hjälp med skjuts till någon av aktiviteterna? Kontakta den som ger information om aktiviteten så ordnar vi det. Vi försöker samåka och använda så få bilar som möjligt.

Passagerare betalar 8 kr/mil till chauffören.

Ta gärna med fika- eller matlåda till aktiviteterna om inget annat anges.

Coronapandemin: Det här gäller vid våra aktiviteter

Det är viktigt att vi vid våra aktiviteter följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, följ regelbundet myndighetens uppdateringar.

Observera att Naturskyddsföreningen Flen som läget nu är inte ansvarar för samåkning vid utflykterna. Deltagarna får själva ta ansvar för transporten till och från utflykten. Hör av dig till kontaktpersonen om du har frågor.

Ängens dag
lördag 1 augusti
vid Weckla hage, Vadsbro.

Slåtterdags efter utblomningen, samling vid hagen kl. 10.00.

Tag gärna med räfsa och lie, finns även att låna.

Information och anmälan: Christer Boethius 070-543 77 34

Svamputflykt
söndag 27 september kl. 10.30

Dags igen för en utflykt med svampexperten Patrick Björck som kan det mesta om svampar. Ta med svampkorgen och fika.

Samling vid Amazonplan i Flen kl. 10.30, troligen vidare till Brogetorpskogen.

Kontaktperson: Björn Rösch tel. 070-593 09 93.

Miljövänliga veckan – vecka 40

Miljövänliga Veckan med årets tema ”Ta vara på det vi har”.

2020 inspireras vi att ta hand om våra saker, för att minska konsumtionen av nya prylar, genom att fixa, laga, vårda, byta och låna ägodelar.

I år är vill vi med aktiviteten Slutslängt! påverka kommunerna att öka återbruket på landets återvinningscentraler, så det inte bara går att slänga saker där.

Tips och råd kommer finnas på Flens bibliotek under veckan.

Under oktober

planeras en exkursion för att ta del av ”Skogsbruk och utkörning med häst”, datum och information kommer här på hemsidan.

Vandring vid Malmakvarn,
söndag 11 oktober kl. 10.30

När man passerat campingen och spårvägen i Malmköping kommer man till Malmakvarn. Vi vandrar i det fina området och får bland annat information om den inventering av växter som har gjorts. Ta med fika och gärna en kikare. Om det blir tid över gör vi också en kortare vandring i Trumslagarskogen vid campingen.
Samling
vid campingens parkeringsplats vid receptionen.

Kontaktperson: Björn Rösch tel. 070-593 09 93.

Studiebesök på återvinningscentralen Frutorp i Flen,
tisdag 3 november
13.30 (OBS tiden)

På grund av Coronapandemin ställdes vårens studiebesök på återvinningscentralen in.
Vi hoppas kunna genomföra det denna gång. Vi får lära mer om deras viktiga insatser i miljöarbetet.
Tillfälle att ställa frågor, komma med förslag och önskemål.

Samling vid Amazonplan i Flen kl. 13.00. Det går också bra att åka direkt till återvinningscentralen, fråga personalen om lämplig parkeringsplats.
Kontaktperson: Roger Läth, tel 070-546 30 16.

Tranbärsplockning i Hälleforsnäs
söndag 8 november

Vi träffas för att plocka tranbär och titta på naturen runt den norra delen av Brukssjön i Hälleforsnäs.
Lite kulturhistoria om bruket bjuds det också på. Ta på stövlarna och ta med vantar att värma fingrarna i, samt egen matsäck.
Vi tar en fikarast vid Västgötagårdarna.

Samling och parkering vid bommen ca 500 meter in på Flensjövägen i Hälleforsnäs.

Tid: Kl. 10.45 – ca 14.00 söndagen den 8 november 2020.

Buss 415 från Flens busstation kl. 9.58, stig av vid Bruksskolan (vid COOP). Ca 1 km promenad till samlingsplatsen. Returresa 14.44 från Bruksskolan till Flen.

Ansvarig för utflykten: Hans Wrådhe, 0709 902 750.

Håll dig uppdaterad om Naturskyddsföreningens aktiviteter här på hemsidan eller